Show simple item record

dc.contributor.authorMorales, Yessica E.spa
dc.contributor.authorCamargo, Juan J.spa
dc.date.accessioned2020-10-27T00:20:21Z
dc.date.available2020-10-27T00:20:21Z
dc.date.issued2014-06-01
dc.identifier.issn2539-2115
dc.identifier.issn1657-2831
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12749/8895
dc.description.abstractEste artículo constituye un acercamiento al conocimiento de las principales características que debe tener una aplicación móvil para la enseñanza de la lectoescritura en niños con Parálisis Cerebral, enfocándose en el aspecto de motricidad fina. Haciendo una revisión de la información respecto a aplicaciones móviles para educación especial, se hace evidente la escasez de las mismas, por consiguiente, mediante el reconocimiento de actividades que se realizan para impulsar el aprendizaje de la lectoescritura desde la perspectiva de la terapia ocupacional y de la terapia del lenguaje, se proponen diversas actividades para implementar en móviles, que desarrollan las características de motricidad fina como coordinación viso-motriz, coordinación facial, coordinación gestual y la coordinación fonética, destacándose facial, coordinación viso-motriz por su importancia y susceptibilidad de implementación en móviles.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Bucaramanga UNAB
dc.relationhttps://revistas.unab.edu.co/index.php/rcc/article/view/2537/2170
dc.relation.urihttps://revistas.unab.edu.co/index.php/rcc/article/view/2537
dc.rightsDerechos de autor 2014 Revista Colombiana de Computación
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.sourceRevista Colombiana de Computación; Vol. 15 Núm. 1 (2014): Revista Colombiana de Computación; 74-88
dc.titleCaracterización de aplicaciones de motricidad fina en ambientes móviles para niños con parálisis cerebral
dc.title.translatedCharacterization of fine motor applications in mobile environments for children with cerebral palsyeng
dc.publisher.facultyFacultad Ingeniería
dc.publisher.programPregrado Ingeniería de Sistemas
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.localArtículospa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.subject.keywordsMobile Applicationseng
dc.subject.keywordsMotor disabilityeng
dc.subject.keywordsCerebral palsyeng
dc.subject.keywordsLiteracyeng
dc.subject.keywordsFine motor skillseng
dc.subject.keywordsEducational inclusioneng
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Autónoma de Bucaramanga UNABspa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.relation.referencesT. Pousada, B. Groba, L. Nieto, I. Mourelos, A. Moreiras, J. Pereira, and A. Pazos, “In-TIC project: Anew assistive technology forchildrenwithcerebralpalsytocomputeraccess,”in Proceedings of the 4th IASTED International Conference on Human-Computer Interaction, HCI 2009, 2009, pp. 318–321
dc.relation.referencesA. P. H. Weightman, N. Preston, R. Holt, M. Allsop, M. Levesley, and B. Bhakta, “Engaging children in healthcare technology design: Developing rehabilitation technology for children with cerebral palsy,” J. Eng. Des., vol. 21, no. 5, pp. 579–600, 2010
dc.relation.referencesA. G. D. Correa, I. K. Ficheman, M. Do Nascimento, and R. De Deus Lopes, “Computer assisted music therapy: Acase study of an augmented reality musical system for children with cerebral palsy rehabilitation,” in Proceedings - 2009 9th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT2009, 2009, pp. 218–220
dc.relation.referencesC.Lin,S.Lo,P.Pa,C.Fuh,andI.Engineering,“Mobile Application Design of Augmented Reality – Digital Pet,” vol. 18, no. 3, pp. 21–30, 2012
dc.relation.referencesM. Henschke, D. Hobbs, and B. Wilkinson, “Developing serious games for children with cerebral palsy: Case study and pilot trial,” inProceedingsofthe24thAustralianComputer-Human Interaction Conference, OzCHI 2012, 2012, pp. 212–221
dc.relation.referencesA. Waller, R. Black, D. A. O'mara, H. Pain, G. Ritchie, and R. Manurung, “Evaluating the STANDUPpun generating software with children with cerebral palsy,” ACM Trans. Access. Comput., vol. 1, no. 3, 2009
dc.relation.referencesC. Martinengo and F. Curatelli, “Improving cognitive abilities and e-inclusion in children with cerebral palsy,” in Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 2009, vol. 5889 LNCS, pp. 55–68.
dc.relation.referencesT. Pousada Garcia, J. Pereira Loureiro, B. Groba González, L. Nieto Riveiro, and A. Pazos Sierra, “The use of computers and augmentative and alternative communication devices by children and young with cerebral palsy,” Assist. Technol., vol. 23, no. 3, pp. 135–149, 2011.
dc.relation.referencesD.SCHAFFHAUSER,“AssistiveTechGoesMainstream.,” Educ. Dig., vol. 79, no. 4, pp. 51–56, Dec. 2013
dc.relation.referencesE. R. Chaparro Bustos, “La Lectoescritura,” Inovación y Exp. Educ. Rev. Digit., 2007
dc.relation.referencesJ. Bautista and M. Ochoa, “HugoSlides. Apoyo a la Lectoescritura enelmóvil,”25AñosdeIntegraciónEscolarenEspaña: TecnologíaeInclusiónenelámbitoeducativo,laboraly comunitario. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo., 2010
dc.relation.referencesR.Rosas,ClaudiaP.Pérez-Salas,andP.Olguín,“Pizarras Interactivas para un Aprendizaje Motivado en Niños con Paralisis Cerebral,” Estud. Pedagógicos XXXVI, vol. 1, pp. 191–209, 2010
dc.relation.referencesL. C. L. D. F. Borges, L. Filgueiras, C. Maciel, and V. Pereira, “Acustomized mobile application for a cerebral palsy user,” in SIGDOC 2013 - Proceedings of the 31st ACM International Conference on Design of Communication, 2013, pp. 7–16
dc.relation.referencesLa Lecto-Escritura en la Edad Preescolar.” [Online]. Available: http://www.oei.es/inicial/articulos/lecto_escritura_preescolar.pdf. [Accessed: 29-Jun-2014
dc.relation.referencesL. Romero, “ELaprendizaje de la Lecto-Escritura
dc.relation.referencesA. Mesonero Valhondo, La Educacion Psicomotriz: Necesidad de Base en el Desarrollo Personal del Nino. Universidad de Oviedo
dc.relation.referencesM. Software, “Aprende Coloreando - Colorear - Aplicaciones de AndroidenGooglePlay.”[Online].Available:https:// play.google.com/store/apps/details?id=com.mobimind.aprendecoloreando. [Accessed: 29-Jun-2014
dc.relation.referencesD. A. Studio, “Dibujar y Paint Pad - Aplicaciones de Android en GooglePlay.”[Online].Available:https://play.google.com/ store/apps/details?id=com.drawart.net.painter.[Accessed:29-Jun-2014
dc.relation.referencesScoompa, “Learn to Draw - Aplicaciones de Android en Google Play.”[Online].Available:https://play.google.com/store/ apps/details?id=com.scoompa.draw. [Accessed: 29-Jun-2014
dc.relation.referencesWeedoo, “Laberinto Animal - Aplicaciones de Android en Google Play.”[Online].Available:https://play.google.com/store/apps/ details?id=com.jcbsystems.AnimalMaze.lite. [Accessed: 29-Jun-2014]
dc.relation.referencesdareman, “Trazar letras - Aplicaciones de Android en Google Play.”[Online].Available:https://play.google.com/store/apps/ details?id=net.homeip.alphabet. [Accessed: 29-Jun-2014
dc.subject.lembCiencia de los computadores
dc.subject.lembInnovación tecnológica
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.unab.edu.co
dc.description.abstractenglishThis article is an approach to knowledge of the main features that need a mobile application oriented to teaching literacy to children with Cerebral Palsy, based on the aspect of fine motor skills. Doing a review of information regarding mobile applications in special education, is evident the scarcity of such applications, therefore by recognizing activities performed to boost literacy learning from the perspective of occupational therapy and speech therapy, various activities to development in mobile are proposed, order to develop the characteristics of fine motor skills and coordination visual-motor,facial coordination,gestural coordination and phonetics coordination, prominent among these coordination visual-motor for their importance and facility of mobile deployment.eng
dc.subject.proposalAplicaciones móviles
dc.subject.proposalDiscapacidad motora
dc.subject.proposalParálisis cerebral
dc.subject.proposalLectoescritura
dc.subject.proposalMotricidad fina
dc.subject.proposalInclusión educativa
dc.identifier.doi10.29375/25392115.2537
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/CJournalArticle
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia