Show simple item record

dc.contributor.authorTorres, Diegospa
dc.contributor.authorDíaz, Aliciaspa
dc.contributor.authorCepeda, Virginiaspa
dc.contributor.authorCorrea, Facundospa
dc.contributor.authorFernández, Alejandrospa
dc.date.accessioned2020-10-27T00:20:05Z
dc.date.available2020-10-27T00:20:05Z
dc.date.issued2017-12-01
dc.identifier.issn2539-2115
dc.identifier.issn1657-2831
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12749/8850
dc.description.abstractNodos es un proyecto que posee como objetivo promover y generar una exhaustiva base de conocimiento sobre artes performáticas. El registro de este tipo de artes contribuye a la preservación del Patrimonio Cultural Intangible definido por UNESCO. Uno de los desafíos está dado por la gran cantidad de personas vinculadas y el dinamismo que presentan las obras. La dificultad de documentar las numerosas obras presentadas cada año conlleva la pérdida de los registros de muchas de las obras. En este artículo se presenta una forma de registrar ese tipo de patrimonio cultural en el contexto de un proyecto de ciencia ciudadana. Específicamente, por medio de la definición de una ontología sobre las artes escénicas y la utilización de una wiki semántica. Finalmente, una evaluación de usabilidad muestra que Nodos es una iniciativa efectiva para preservar y estudiar a las artes escénicas.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Bucaramanga UNAB
dc.relationhttps://revistas.unab.edu.co/index.php/rcc/article/view/3216/2779
dc.relation/*ref*/E. L. Bin Ong et al., “Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage,” 2010.
dc.relation/*ref*/UNESCO, “What is Intangible Cultural Heritage?,” 2016.
dc.relation/*ref*/Universidad Pública de Navarra, El patrimonio cultural inmaterial: Ámbito de la tradición oral y de las particularidades linguísticas, 2014.
dc.relation/*ref*/Ministerio de Cultura Presidencia de la Nación, “Instituto Nacional de Musicología ‘Carlos Vega’,” 2016 [Online]. Available: https://www.cultura.gob.ar/institucional/organismos/museos/instituto-nacional-de-musicologia-carlos-vega/. [Accessed: 29-Apr-2016].
dc.relation/*ref*/C. Vega, Panorama de la música popular argentina: con un ensayo sobre la ciencia del folklore. Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega, 1944.
dc.relation/*ref*/C. Vega and E. M. Chá, Las danzas populares argentinas, vol. 1. Instituto Nacional de Musicología“ Carlos Vega,” Dirección Nacional de Música, Secretaría de Cultura, Ministerio de Educación y Justicia, 1986.
dc.relation/*ref*/S. Elwood, M. F. Goodchild, and D. Z. Sui, “Researching volunteered geographic information: Spatial data, geographic research, and new social practice,” Ann. Assoc. Am. Geogr., vol. 102, no. 3, pp. 571–590, 2012.
dc.relation/*ref*/J. Silvertown, “A new dawn for citizen science,” Trends Ecol. Evol., vol. 24, no. 9, pp. 467–471, 2009.
dc.relation/*ref*/R. Louv, J. W. Fitzpatrick, J. L. Dickinson, and R. Bonney, Citizen science: Public participation in environmental research. Cornell University Press, 2012.
dc.relation/*ref*/M. Celasco, J. I. Yañez, A. Fernández, D. Torres, and A. Díaz, “Galaxy Conqueror: aplicando técnicas de ciencia ciudadana y gamificación en la búsqueda de galaxias,” in IEEE Décimo Primera Conferencia Latinoamericana de Objetos y Tecnologías De Aprendizaje (Laclo2016). San Carlos, Costa Rica., 2016.
dc.relation/*ref*/P. B. Lowry, A. Curtis, and M. R. Lowry, “Building a taxonomy and nomenclature of collaborative writing to improve interdisciplinary research and practice,” J. Bus. Commun., vol. 41, no. 1, pp. 66–99, 2004.
dc.relation/*ref*/F. Hernández-Carrascal, “Ontología del patrimonio de Cantabria,” El Prof. la Inf., vol. 17, no. 1, pp. 92–98, Jan. 2008.
dc.relation/*ref*/R. Stanley and H. Astudillo, “Ontology and Semantic Wiki for an Intangible Cultural Heritage Inventory,” in Computing Conference (CLEI), 2013 XXXIX Latin American, 2013, pp. 1-12.
dc.relation/*ref*/R. Witte, T. Gitzinger, T. Kappler, and R. Krestel, “A semantic wiki approach to cultural heritage data management,” in Proc. Workshop Language Technology for Cultural Heritage Data, 2008, pp. 61–68.
dc.relation/*ref*/J. Brooke, “SUS: A quick and dirty usability scale,” in Usability evaluation in industry, P. W. Jordan, B. Weerdmeester, A. Thomas, and I. L. Mclelland, Eds. London: Taylor and Francis, 1996, pp. 4–7.
dc.relation/*ref*/B. Leuf and W. Cunningham, The Wiki Way: Quick Collaboration on the Web. Addison-Wesley Professional, 2001.
dc.relation.urihttps://revistas.unab.edu.co/index.php/rcc/article/view/3216
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista Colombiana de Computación
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.sourceRevista Colombiana de Computación; Vol. 18 Núm. 2 (2017): Revista Colombiana de Computación; 33-46
dc.subjectWiki semántica
dc.subjectPatrimonio cultural intangible
dc.subjectOntología en artes escénicas
dc.titleNodos: Enciclopedia de las Artes Escénicasspa
dc.title.translatedNodos: Encyclopedia of the Performing Artseng
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.localArtículospa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.subject.keywordsSemantic wikieng
dc.subject.keywordsIntangible cultural heritageeng
dc.subject.keywordsPerforming arts ontologyeng
dc.subject.keywordsTechnological innovationseng
dc.subject.keywordsComputer scienceeng
dc.subject.keywordsTechnology developmenteng
dc.subject.keywordsSystems engineereng
dc.subject.keywordsResearcheng
dc.subject.keywordsInformation technology and communicationseng
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Autónoma de Bucaramanga UNABspa
dc.type.hasversionInfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.relation.referencesE. L. Bin Ong et al., “Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage,” 2010.
dc.relation.referencesUNESCO, “What is Intangible Cultural Heritage?,” 2016.
dc.relation.referencesUniversidad Pública de Navarra, El patrimonio cultural inmaterial: Ámbito de la tradición oral y de las particularidades linguísticas, 2014.
dc.relation.referencesMinisterio de Cultura Presidencia de la Nación, “Instituto Nacional de Musicología ‘Carlos Vega’,” 2016 [Online]. Available: https://www.cultura.gob.ar/institucional/organismos/museos/instituto-nacional-demusicologia-carlos-vega/. [Accessed: 29-Apr-2016].
dc.relation.referencesC. Vega, Panorama de la música popular argentina: con un ensayo sobre la ciencia del folklore. Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega, 1944.
dc.relation.referencesC. Vega and E. M. Chá, Las danzas populares argentinas, vol. 1. Instituto Nacional de Musicología“ Carlos Vega,” Dirección Nacional de Música, Secretaría de Cultura, Ministerio de Educación y Justicia, 1986.
dc.relation.referencesS. Elwood, M. F. Goodchild, and D. Z. Sui, “Researching volunteered geographic information: Spatial data, geographic research, and new social practice,” Ann. Assoc. Am. Geogr., vol. 102, no. 3, pp. 571–590, 2012.
dc.relation.referencesJ. Silvertown, “A new dawn for citizen science,” Trends Ecol. Evol., vol. 24, no. 9, pp. 467–471, 2009.
dc.relation.referencesR. Louv, J. W. Fitzpatrick, J. L. Dickinson, and R. Bonney, Citizen science: Public participation in environmental research. Cornell University Press, 2012.
dc.relation.referencesM. Celasco, J. I. Yañez, A. Fernández, D. Torres, and A. Díaz, “Galaxy Conqueror: aplicando técnicas de ciencia ciudadana y gamificación en la búsqueda de galaxias,” in IEEE Décimo Primera Conferencia Latinoamericana de Objetos y Tecnologías De Aprendizaje (Laclo2016). San Carlos, Costa Rica., 2016.
dc.relation.referencesP. B. Lowry, A. Curtis, and M. R. Lowry, “Building a taxonomy and nomenclature of collaborative writing to improve interdisciplinary research and practice,” J. Bus. Commun., vol. 41, no. 1, pp. 66–99, 2004.
dc.relation.referencesF. Hernández-Carrascal, “Ontología del patrimonio de Cantabria,” El Prof. la Inf., vol. 17, no. 1, pp. 92–98, Jan. 2008.
dc.relation.referencesR. Stanley and H. Astudillo, “Ontology and Semantic Wiki for an Intangible Cultural Heritage Inventory,” in Computing Conference (CLEI), 2013 XXXIX Latin American, 2013, pp. 1-12.
dc.relation.referencesR. Witte, T. Gitzinger, T. Kappler, and R. Krestel, “A semantic wiki approach to cultural heritage data management,” in Proc. Workshop Language Technology for Cultural Heritage Data, 2008, pp. 61–68.
dc.relation.referencesJ. Brooke, “SUS: A quick and dirty usability scale,” in Usability evaluation in industry, P. W. Jordan, B. Weerdmeester, A. Thomas, and I. L. Mclelland, Eds. London: Taylor and Francis, 1996, pp. 4–7.
dc.relation.referencesB. Leuf and W. Cunningham, The Wiki Way: Quick Collaboration on the Web. Addison-Wesley Professional, 2001.
dc.contributor.orcidTorres, Diego [0000-0001-7533-0133]spa
dc.contributor.orcidFernández, Alejandro [0000-0002-7968-6871]spa
dc.subject.lembInnovaciones tecnológicasspa
dc.subject.lembCiencia de los computadoresspa
dc.subject.lembDesarrollo de tecnologíaspa
dc.subject.lembIngeniería de sistemasspa
dc.subject.lembInvestigacionesspa
dc.subject.lembTecnologías de la información y las comunicacionesspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.unab.edu.co
dc.description.abstractenglishThe main goal of Nodos is to promote the collective creation of semantic knowledge regarding performing arts. Recording and curating information about these expressions contributes to the preservation of the Intangible Cultural Heritage, as defined by UNESCO. One of the challenges related to the preservation of information is the large amount of people involved in the creation and development of scenic arts and the dynamism in these theater pieces. The large number of plays presented every year makes it difficult to keep records up to date, resulting in the loss of knowledge about many cultural pieces. This article introduces a way to record such cultural heritage in the context of a citizen science project. Nodos defines an ontology regarding performing arts and also uses a semantic wiki that helps in the implementation of the ontology. An evaluation of usability shows Nodos as an effective initiative to preserve and study performing arts.eng
dc.subject.proposalWiki semánticaspa
dc.subject.proposalPatrimonio cultural intangiblespa
dc.subject.proposalOntología en artes escénicasspa
dc.identifier.doi10.29375/25392115.3216
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/CJournalArticle
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International